Урок вчителя історії Лисак М.В.

Тема: НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНА ВІЙНА

БОГДАНА ХМЕЛЬНИЦЬКОГО (1648-1657)

Мета: дати уявлення про постать гетьмана Богдана Хмельницького, причини і сутність національно-визвольної війни українського народу проти польського панування; розвивати репродуктивні, хронологічні, просторові вміння, творчі здібності, формувати навички роботи з підручником, схемами, додатковою літературою; виховувати почуття патріотизму; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати слухове сприймання; коректувати вимову.

Обладнання: підручник, карта „Національно-визвольна війна під проводом Б. Хмельницького (1648-1657), мультимедійний проектор, презентація, уривок з документального фільму В. Загоруйко „Обличчя купюри. Богдан Хмельницький”, схеми, індивідуальні картки.

Базові поняття і терміни: Націона́льно-ви́звольна війна́, ге́тьман, ху́тір, шля́хтич, Гетьма́нщина

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку:

I. Організаційний момент

1. Який зараз урок?

2. Хто сьогодні відсутній?

3. Який черговий звук?

II. Мовна хвилинка

1. В якій державі ми живемо?

2. Яка столиця України?

3. Як називаються державні символи України?

III. Актуалізація опорних знань

1. Гра „Збери козака”

Дано:

- шолом

- вуса

- чуб-оселедець

- кольчуга

- рукавиці

- шаровари

- щит

- шапка „мазниця”

- шабля

- меч

- пістоль

Завдання: із даних предметів слід вибрати необхідні для козака і підписати їх на малюнку.

2. Мозковий штурм

- В перекладі з тюркської слово „козак” означає………………………..

- Козаки боролися проти…………………………………………………..

- Головна зброя козаків – це………………………………………………

- Військо козаків називалося……………………………………………..

- Місце, де проживали козаки, називалося………………………………

- Перша Запорізька Січ виникла на острові……………………………...

- Першу Запорізьку Січ заснував…………………………………………

- За порогами Дніпра козакам подобались……………………………….

- Коли новачок приходив на Січ, його запитували……………………...

- На Січі козак обов’язково мав пройти………………………………….

- Морські походи козаки здійснювали на човнах, які називалися………………………………………………………………......

3. Історична задача

Якщо від року, коли закінчилася Велика вітчизняна війна, відняти дату святкування Дня космонавтів, а потім відняти число 377, отримаємо важливу історичну дату. Що це дата? Визначте століття, до якого належить той рік. Яка подія відбулася того року?

__________________________________________________________________________________

(1945-12)-377= 1556 рік; XVI ст.; заснування Дмитром Вишневецьким першої Запорізької Січі на острові Хортиця

IV. Мотивація навчальної діяльності

Кожне суспільство має свого лідера, керівника. Наприклад, в нашій державі Україні головну роль виконує Президент. Козаки також мали свого лідера.

Діти читають вірш:

Козаки голосували,

Шапки вгору підкидали,

Гетьмана обирали –

Мудрого і сильного

Козаченька вільного.

Запитання до учнів:

1. Як називали лідера козаків?

2. Як вибирали кошового?

Найвідомішим гетьманом козаків став Богдан Хмельницький, який розпочав Національно-визвольну війну українського народу про польського панування.

Проблемне питання: Чи можна вважати Б. Хмельницького справжнім патріотом української землі? (додаток№1)

V. Вивчення нового матеріалу

План уроку

1. Постать гетьмана Б. Хмельницького.

2. Причини й перебіг Національно-визвольної війни українського народу проти поляків.

3. Утворення козацької держави.

4. Образ Б Хмельницького у сучасному житті. (додаток №2)

Словник

Націона́льно-ви́звольна війна́ – війна українського народу під керівництвом Б. Хмельницького проти поляків (1648-1657)

Ге́тьман – керівник козаків

Ху́тір – вид сільського поселення

Шля́хтич – багатий чоловік з особливими правами

Гетьма́нщина – українська козацька держава (додаток №3)

1. Постать гетьмана Богдана Хмельницького

Інсценізація однієї з народних легенд про Богдана Хмельницького

(дід – Лисюк Ігор; баба – Черниш Аліна; голос за кадром – Вдовенко Андрій)

Про Богдана Хмельницького

В селі Суботові люди розповідають, що там колись жили одинокі дід і баба. Дітей у них не було. Одного разу чують вони, що в них коло ґанку плаче дитина. Вони вибігли швиденько і побачили немовля, загорнене в ряднину. Лежить під хмелем, що оповив ґанок.

Дід і каже:

- Візьмемо собі цю дитину.

А баба собі:

- Візьмемо, це нам її Бог дав.

Пораділи дід і баба та й забрали дитину в хату.

- Як же ми назвемо хлопчика? – питається дід.

А баба й каже:

- Він нам Богом даний, то й назвімо його Богданом, а що знайшли його під хмелем, то хай ще зветься і Хмелем або Хмельниченком.

Так і виріс у них Богдан Хмельницький і став бравим козаком, а згодом і гетьманом України. (додаток №4)

Розповідь вчителя про життя Богдана Хмельницького до того, як він став гетьманом (з елементами демонстрації уривків з фільму).

- Богдан Хмельницький народився 27 грудня 1595 року в сім’ї дрібного українського шляхтича Михайла на хуторі Суботів.

- Освіту здобував спочатку у Київській братській школі, а потім у Львівському колегіумі. Добре володів польською, татарською, турецькою, російською мовами.

- Після навчання Богдан вступає до Чигиринської козацької сотні і разом з батьком бере участь у військових походах. Під час битви під Цецорою 1620 року Богдан втрачає батька, а сам потрапляє у полон до турків.

- Через два роки друзі викупили його з неволі й Богдан повертається додому.

2. Причини й перебіг Національно-визвольної війни українського народу проти польського панування.

Пояснення вчителя причин Національно-визвольної війни українського народу проти польського панування.

Кажуть, що всі війни і всі повстання у світі починаються або з-за жінки, або з-за грошей. У даному випадку українська історія не випадає з цього контексту.

Коли Богдан Хмельницький повернувся з турецького полону додому у рідний Суботів, то він дізнався, що поляки продовжують знущатися над українським народом. Жертвою став і сам Богдан Хмельницький. За відсутності хазяїна на його хутір напав польський шляхтич Даніель Чаплинський, пограбував садибу, викрав дружину Хмельницького та жорстоко побив його сина Тиміша.

Особиста образа – спалення хутора, смерть сина, викрадення дружини – остання крапля, що приводить Богдана Хмельницького на Січ, де він збирає людей, щоб розпочати Національно-визвольну війну проти польської шляхти (1648-1657).

У грудні 1647 року на загальній раді козаків Богдана Хмельницького обирають гетьманом. (додаток №6)

Робота учнів з картою

За допомогою карти підручника на ст. 93 визначте місця основних битв козацьких військ проти поляків. Випишіть їх у зошит. (додаток №7)

___________________________________________________________________________________

Жовті Води, битва під Корсунем, битва під Пилявцями, битва під Зборовом, битва під Замостям, битва під Берестечком, битва під Батогом.

Робота учнів у групах.

1-ий ряд – прочитати й коротко переказати про перебіг битви на Жовтих Водах (за матеріалами підручника на ст.92)

2-ий ряд – прочитати й коротко переказати про перебіг битви під Пилявцями (за матеріалами підручника на ст.92)

__________________________________________________________________________________

22 квітня на чолі війська Хмельницький виступає в похід назустріч польським загонам. Біля річки Жовті Води разом з трьома тисячами татарських кіннотників він улаштовує табір в очікуванні поляків. Бій розпочався 4 травня. Через чотири дні блискавична атака татарської кінноти завершує розгром польського війська. Три тисячі чоловік потрапили в полон. Козаки, що були в складі ворожого війська, перейшли на бік повстанців.

На початку вересня 1648 року польське військо під керівництвом Яреми Вишневецького зустрілося з козаками Богдана Хмельницького біля села Пилявці. Бій розпочався 11 вересня. Козаки наступали вміло й рішуче, використовували помилки противника, наносили нищівні удари передовим загонам, розгадували плани ворога й заставляли його тікати.

3. Утворення козацької держави – Гетьманщини.

На початок листопада 1648 року значна частина українських земель була визволена армією Богдана Хмельницького з-під польської влади. 23 грудня Хмельницький урочисто в’їхав до Києва. (додаток №8) На звільненій території було утворено свою козацьку державу.

Доповнення схеми (додаток №9).

Користуючись словником історичних термінів, доповни схему, вказавши, що означають слова:

Гетьманщина –

Козацька рада –

Гетьман –

Генеральна старшина –

_________________________________________________________________________________

Гетьманщина – назва козацької держави, створеної Богданом Хмельницьким.

Козацька рада – збори козаків, на яких розглядалися й вирішувалися найважливіші питання.

Гетьман – керівник козаків.

Генеральна старшина – найближчі помічники гетьмана.

4. Образ Богдана Хмельницького у сучасному житті.

Розповідь вчителя

Виснажливі бойові дії, щоденні турботи підірвали здоров’я гетьмана. Він тяжко захворів і 27 липня 1657 року помер. Козацький літописець Григорій Граб’янка так описав цей сумний час: „Коли в день Успіння Пресвятої Діви помер Хмельницький, то на його похорон зібралися усі генерали, усі полковники, уся старшина та їх люди. З плачем, з голосінням, віддаючи усі військові почесті, перевезли його тіло з Чигирина у Суботів і там, у мурованій церкві, що на його кошт поставлена, у неділю, за день перед Семеном поховали. А потім над могилою вождя плакали-плакали й розійшлися кожен до себе” (додаток №10).

Та скільки не минуло б років від дня смерті великого Хмельницького, ніколи не залишить серця людина, яка першою утвердила нашу державу. Образ Богдана постійно з нами. Свідчення цього – пам’ятник великому гетьману у Києві біля Софійського собору (додаток №11), а також його зображення на українських грошах (5 грн.) (додаток №12). Існують нагороди, пов’язані з іменем Богдана Хмельницького. Зокрема, у сучасній Україні встановлений орден Богдана Хмельницького для нагородження громадян України за особливі заслуги у захисті державного суверенітету, територіальної цілісності, у зміцненні обороноздатності та безпеки України (додаток №13).

VI. Узагальнення і систематизація знань

Диференціація завдань за рівнями складності:

III рівень

Розв’яжи кросворд і відшукай ключове слово

1. Хутір, який належав Богдану Хмельницькому.

2. Місто, у якому було вбито батька Богдана Хмельницького.

3. Одна з останніх битв Національно-визвольної війни.

4. Збори козаків.

5. Польський шляхтич, який пограбував садибу Хмельницького, побив його сина і викрав його дружину.

6. Назва козацької держави.

__________________________________________________________________________________

1. Суботів. 5. Чаплинський.

2. Цецора. 6. Гетьманщина.

3. Батіг.

4. Рада.

Ключове слово: БОГДАН.

II рівень

Побудуй правильно речення (деформовані речення)

1. Прізвище, легендою, Хмельницький, від, рослини, хміль, назви, народною, за, походить.

2. Напав, Суботів, Чаплинський, шляхтич, на, польський, Даніель, хутір.

3. Обирають, грудні, 1647, Богдана, гетьманом, року, у, Хмельницького.

4. Національно-визвольну, народу, проти, українського, Хмельницький, війну, розпочинає, Богдан, поляків.

5. На, Водах, здобули, козаки, перемогу, Жовтих, першу, битві, у.

6. Гетьманщина, створив, яка, козацьку, Богдан, називалася, Хмельницький, державу.

7. Вирішували, на, раді, питання, козацькій, найважливіші, козаки.

_______________________________________________________________________________

1. За народною легендою, прізвище Хмельницький походить від назви рослини – хміль.

2. На хутір Суботів напав польський шляхтич Даніель Чаплинський.

3. У грудні 1647 року Богдана Хмельницького обирають гетьманом.

4. Богдан Хмельницький розпочинає Національно-визвольну війну українського народу проти поляків.

5. Першу перемогу козаки здобули у битві на Жовтих Водах.

6. Богдан Хмельницький створив козацьку державу, яка називалася Гетьманщина.

7. Найважливіші питання козаки вирішували на козацькій раді.

I рівень

Знайди у зашифровці слова, які використовувалися на уроці (4)

Б Ї П Г Г О Г Л Ь С
Ю Й Р Щ П У Ж І Щ Ч
Г Ц И Ь И Ю Ц Щ З Я
Е І Я Х У Т І Р К Ь
Т Н Ч Ц Ч Й З Х П Г
Ь Р Й З Ж Т Ь Щ Н Ш
М А Х Ж Ц Х Т Ч У Й
А Д Г Є К О З А К И
Н А Ї Б Ї В М Я Ь Р
Л Щ К Е А Й В Ю Ю Л

VII. Підбиття підсумків уроку

Обговорення проблемного питання, поставленого на початку уроку (учні висловлюють свої думки)

Прийом „Незакінчене речення”

Сьогодні на уроці я зрозумів………………………………………………..

Сьогодні на уроці я дізнався про…………………………………………...

Мене дуже зацікавило……………………………………………………….

VIII. Оцінювання знань учнів

Прийом „Самооцінювання”

Сьогодні я працював (ла) на повну силу/добре/не на повну силу/погано

Я думаю, що мені можна поставити за урок………балів

IX. Завдання додому та інструктаж щодо його виконання

§ 15, ст. 91-94 – читати і переказувати. Вивч. записи у зошиті. Вивчити напам’ять словник.

сильнішим – написати твір-мініатюру на тему: „Велична постать славетного Богдана”.

слабшим. – скласти сенкан, ключовим поняттям якого був би образ Богдана Хмельницького.

Вкладення
  • Додатки.ppsx
Кiлькiсть переглядiв: 1990

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.