Творча пізнавальна гра

КЛЮЧІ ВІД ХРАМУ ЩАСТЯ

Девіз проекту:

«Людина народжена для щастя, як птах для польоту»

Автори проекту:

Ковтун І.М.

/Files/images/Desktop_001.jpg

Сладковська І.М.,

/Files/images/слд.jpg

Проектні групи: учні та педагоги Березівської спеціальної загальноосвітньої школи - інтернату І-III ступенів для дітей зі зниженим слухом.

1 група – учні п’ятого класу і вихователька – Сладковська І.М.

2 група – учні 7-А класу і вихователька – Громушко Є.М.

3 група – учні 7-Б класу і вихователька – Ковалик К.В.

4 група – учні 8 класу і вихователька – Римарчук М.А.

Мета проекту:

§ Виховна.

Створити умови для якомога повнішого усвідомлення дітьми поняття «щастя», через полісенсорні впливи(звук, зображення, трудова діяльнсть). На основі цього продовжити вплив на формування моральної сфери дітей із вадами слуху, у рамках програми «Основи морального здоров’я».

§ Корекційна.

Досягти активізації мовленнєвого спілкування учнів у діяльності по підготовці та проведенні заняття. Створити умови для збільшення словникового запасу слабочуючих, через засвоєння нових слів і словосполучень.

§ Розвивальна.

Сприяти формуванню в учнів навичок: роботи в команді, відповідальності за своє доручення. Стимулювати творчі і пізнавальні здібності учнів, розвивати прийоми роботи у схемі «образ – слово – звук».

Завдання проекту:

· підготувати і провести виховне заняття, по програмі «Основи морального здоров’я», присвячене поняттю – «РАДІСТЬ, ЩАСТЯ»(для дітей програмної періодизації «Я і Природа», «Я і Однокласники»)*;

· створити умови для того, щоб діти, які беруть участь у підготовці і проведенні цього заняття відчули себе щасливішими, радіснішими;

· залучити, до безпосередньої роботи по проведенню заходів, всіх вихователів, які працюють із дітьми цієї вікової групи;

· охопити, участю у заходах, максимальну кількість вихованців 5-8 класів;

· досягти усвідомлення важливості даної роботи, як серед учнів, так і серед педагогічних працівників;

· звернути особливу увагу на рефлексивний момент кожного підпроекту – як основи свідомого сприйняття своєї діяльності;

· створити і видати детальну розробку справи у вигляді брошури.

Кінцевий продукт: практично проведене заняття – гра «Ключі від Храму Щастя», оформлена розробка заходу.

Термін реалізації проекту: 5 травня – 20 травня 2009 року.

Тип проекту: комплексний, творчий, колективний.

Актуальність проекту.

Відповідно до програми «Основи морального здоров'я», даний проект спрямований на посильне подолання та згладжування таких проблем:

Ø проблема «кризи моральності» у сучасній дитячій та молодіжній субкультурах;

Ø проблема ефективності формування та розвитку духовного здоров’я дитини зі зниженим слухом;

Ø проблема емоційного дисонансу властивого особистості у підлітковому віці.

Дані проблеми, не завжди актуалізуються у практиці навчальних закладів, через загальне «несерйозне» ставлення до морально-духовної сфери особистості у сучасному прагматичному світі. Але, достатньо позірного аналізу, чи тематики «Новин» основних телеканалів, та, навіть життя одного класу, і відразу впадає в око – занепад моралі, черствіння душ, занапащення людських стосунків. Особливо, це разюче видно у стосунках між дітьми.

І тому, «святий» обов’язок будь-якого педагогічного колективу – внести свій посильний внесок у подолання цієї «епідемії морального і духовного розпаду».

Специфічність форм роботи під час здійснення проекту.

Спираючись на особливості роботи із дітьми, що мають вади слуху, ми, автори проекту вважаємо за необхідне, покласти в основу виховного впливу такі принципи:

ü наскрізне використання полісенсорних впливів та специфічних прийомів сурдопедагогіки на фоні збагаченого емоційного середовища;

ü мінімалізація текстового навантаження змістової частини заходу;

ü максимальне використання форм, що сприяють розвитку творчого розвитку особистості;

ü обов’язковий рефлексивний елемент кожного заняття;

ü індивідуальний підхід до кожного учасника заняття, бодай опосередковано.

Партнери проекту: народний колектив художньої самодіяльності у складі – Воронецької Г.К., Рашко С.М., Сладковського В.І, Яцишиної Л.О.

Робочий план проекту.

І. Підготовчо-організаційний.

1. Ознайомлення з темою проекту.

«Вечір цікавих зустрічей».

Всі учні, яких автори проекту планували залучити до участі, разом із вихователями були запрошені на «годину неформального спілкування» –«Вечір цікавих зустрічей».

Під час цієї зустріч присутні переглянули уривки документального відеофільму Люка Бессона «Земля». Увагу було акцентовано на тому положенні, що – людина частинка природи. А сили природи, чотири стихії(земля, вода, повітря, вогонь) правлять світом. У підсумку було поставлено запитання: чи можемо ми бути щасливими самі по собі, без взаємодії із силами природи і іншими людьми ?

Відповідь була однозначна – НІ.

Це дало підставу авторам проекту запропонувати, всім присутнім взяти участь у занятті, у вигляді проекту. Де спільними зусиллями стати трішки щасливішими, трішки радісними від усвідомлення спілкування із природою і своїми однолітками.

2. Визначення шляхів виконання проекту.

· Анкетування «Що таке щастя?»(8 клас)(дивись Додаток №2).

· Інтерв’ю «Щасливий випадок з твого дитинства»(5клас)(дивись Додаток №3).

· Узгодження місця заняття у циклі проектів по програмі «Основи морального здоров'я».

3. Розподіл обов’язків між членами проекту.

· поділ на робочі групи;

· визначення кураторів;

· формулювання конкретних завдань кожному учаснику проекту.

ІІ. Планово-прогностичний етап.

1. Розробка детального плану-конспекту заняття(автори проекту).

2. Діяльність робочих груп проекту:

a) Виготовлення костюмів, атрибутів, які відповідають назві племені.

b) Підготовка костюмів «хранителів ключів».

c) Виготовлення «ключів стихій».

d) Оформлення «островів стихій».

e) Виготовлення карти з маршрутами руху племен.

f) Заготовка хмизу для вогнища.

g) Оформлення «Храм щастя»(стіл, лави, напис «Храм Щастя»)

h) Вивчення слова-привітання(вождям племен).

i) Розучування пісень, «кривого танцю».

j) Робота з прислів’ями, загадками.

k) Підготовка подарунків-сюрпризів.

l) Проведення консультативної і узгоджувальної діяльності.

ІІІ. Виконавчий етап.

ХІД ЗАНЯТТЯ.

На центральну частину шкільного подвір’я виходять чотири команди (чотири племені):

Плем’я «Веселі вогники»(стихія Вогню),

Плем’я «Грайливого струмка»(стихія Води),

Плем’я «Бадьорого вітерця»(стихія Повітря),

Плем’я «Лісові дзвіночки»(стихія Землі).

Частина перша – коло щастя і радості.

ВЕДУЧА

Сьогодні ми всі тут зібралися з однією метою – потрапити до «Храму Щастя». До нього можуть увійти тільки щасливі, розумні, ласкаві, радісні діти. Візьміться за руки і утворімо коло. Це буде нашим Колом Щастя. Над нами сяє одне велике Сонце. Воно дає своє тепло, світло всім, хто є на Землі: і квіточці, і дереву, і пташці, бджілці, і вам, і мені. Всім однаково світить Сонце, але кожен бере стільки тепла і світла, скільки йому потрібно. Це тепло і світло поселяється у вашому серці, у кожному з вас живе маленьке сонечко. І ви посилаєте своє тепло, свою радість іншим людям. Подаруйте свою частинку щастя один одному, своєю усмішкою, доторком руки. Ми утворюємо енергетичне коло наповнюємо його радістю, щастям. Посилаємо усмішки у Всесвіт – вітром і землею, сонцем і водою. Заповнюємо простір радісними щасливими думками. Чотири стихії: Вогонь, Вода, Земля, Повітря правлять світом і наділяють нас своєю енергією. Ця енергія буде передана вам у вигляді ключів, на островах стихій. Виконавши завдання на цих островах ви, кожне плем’я окремої стихії, отримаєте енергію інших стихій.

ВЕДУЧА.

Я вручаю кожному племені карту. На цій карті відмічені острови: Вогню, Повітря, Води, Землі. Вам потрібно відвідати ці острови, за певним маршрутом. Там ви отримаєте завдання, за які одержите ключі від «Храму Щастя».

Частина друга – виконання завдань на островах стихій.

Діти беруть карти і відправляються своїми маршрутами. Кожне плем'я,підходячи до Острова, промовляє такі слова(наприклад):

Плем’я«Грайливого струмка»: вітає острів Вогню, ми принесли тобі свою енергію, усмішки, творчість, фантазію.

Плем'я«Веселі вогники»: вітає острів Води, ми принесли тобі свою енергію, усмішки, творчість, фантазію.

Плем’я«Бадьорого вітерця»: вітаємо острів Повітря, ми принесли тобі свою енергію, усмішки, творчість, фантазію.

Плем'я«Лісові дзвіночки»: вітаємо острів Землі, ми принесли тобі свою енергію, усмішки, творчість, фантазію.

Відповіді Вождів:

Вождь Острова Води (вклоняється). Приймаю ваші дари, наділяю вас енергією і силою води. Освячую вас водою.

Вождь Острова Землі (вклоняється). Приймаю ваші дари, наділяю вас енергією і силою Землі. Освячую вас землею.

Вождь Острова Повітря (вклоняється). Приймаю ваші дари, наділяю вас енергією і силою Повітря. Освячую вас священним подихом.

Вождь Острова Вогню (вклоняється). Приймаю ваші дари, наділяю вас енергією і силою Вогню (підкидає дрова у вогонь).

ЗАВДАННЯ.

Острів Повітря.

Загадка.

Складіть прислів’я.

Інтелектуальне завдання.

Творче завдання (танець)

Острів Землі.

Загадка

Складіть прислів’я.

Інтелектуальне завдання.

Творче завдання (інсценізація казки).

Острів Вогню.

Загадка.

Складіть прислів’я.

Інтелектуальне завдання.

Спортивне завдання

Острів Води.

Загадка.

Складіть прислів’я.

Інтелектуальне завдання.

Творче завдання (пантоміма).

Частина третя – Зустріч біля храму.

Плем’я, яке першим виконає всі завдання і прибуде до «Храму Щастя» дістає право на те, щоб відкрити його своїми ключами. А поки чекають на решту племен.

Всі чотири племені зустрічаються біля «Храму Щастя».

Будівля храму прикрашений вишитою скатертиною прикрашений кульками, стрічками і т.д.

Ведучий:

А тепер дійство, заради якого ми з вами проводили цю гру. Право відкрити чарівні двері «Храму Щастя» надається племені, яке першим виконало всі завдання і зібрало ключі від островів стихій. Ключі вставляють у отвори на кутках дверей. А там на них чекають жриці храму Щастя. Вони зустрічають дітей піснею «Щастя усім, дай Бог». (з репертуару Ніни Матвієнко).

Головна жриця: любі діти, ви завітали до храму радості і щастя. Тут не можна сумувати, покажіть нам, як вмієте радіти та веселитись.

Діти починають танцювати «Кривий танець»(ведуча танцю Уля).

«Кривий танець».

Ми кривого танцю не виведемо кінця.

Треба його вести, як віночок плести.

То на гору, то в долину, то в будяки, то в кропиву.

Головна жриця: за ваші старання ми хочемо пригостити вас щедрими дарами.

А ще ми хочемо побажати всім вам бути завжди радісними, бути щасливими, йти по життю пам’ятаючи, що – Людина народжена для щастя, як птах для польоту

IV. Корекційно-оціночний етап (рефлексивний).

Аналіз проведеного заняття відбувається у декілька етапів.

1. Учні відповідають на запитання анкети:

Текст анкети.

У якому святі ти брав(ла) участь?

Назвіть племена.

Що робили на острові Вогню?

Що робили на острові Повітря?

Що робили на острові Води?

Що робили на острові Землі?

Що отримали на кожному з островів?

Хто зустрів вас біля Храму?

Чим закінчилось свято?

Чи сподобалось тобі свято?

Результати анкетування обробляються і узагальнюються вихователями кожної групи. Потім аналіз анкети оформляється у вигляді звіту:

Рефлексивне сприйняття, учнів … класу Березівської спеціальної ЗОШ-І – ІІІ ступенів, заняття «Ключі від Храму Щастя».

2. Авторська група збирає всіх учасників проекту на такий самий «Вечір цікавих зустрічей», як і на початку роботи над проектом. Розмова проходить у неформальній обстановці у супроводі перегляду слайдів із зображенням епізодів підготовки і проведення заняття. Таким чином, досягається емоційно збагачене довкілля, радісний, піднесений настрій. Це, також, стимулює жваве обговорення баченого. Роль авторів полягає в тому, щоб спрямувати обговорення у напрямі висновків про власне враження кожного учасника.

У фінальній частині вечора учні і педагоги утворюють «Коло Щастя», промовляють один до одного якесь гарне слово або побажання. Потім всі танцюють «кривий танець».

Очікувані результати.

Ø Активізація творчої діяльності дітей;

Ø Усвідомлення значення абстрактних понять – «щастя», «радість»;

Ø Збагачення словника і активізація мовленнєвою діяльності слабочуючих;

Ø Розвиток і удосконалення форм та методів морального виховання у руслі роботи по програмі «Основи морального здоров'я».

Можливості продовження проекту.

Дане заняття є успішним втіленням ігрових форм виховної роботи із слабочуючими учнями. Тому можливим є: на основі такого проекту проводити менші за обсягом, але конкретніші заняття із малими групами дітей.

Додатки.

Додаток №1 Завдання до конкурсу.

Острів Земля.( 5 клас )

1.Загадка.

Всіх годує, напуває, а про неї не кожен дбає(земля).

2. Прислів’я.

За розрізненими словами складіть народне прислів’я.

Тиха вода греблю рве.

3. Теоретичне запитання.

Що це? Верхній родючий шар землі, де ростуть рослини і живуть тварини …(грунт).

4. «Музична трататаманія» (відображення словесного образу в музиці).

Текст:

кар-кар, кар-кар. Новина, новина! Сталась в лісі дивина. Лісовичок-боровичок, всіх зачарував, на баяні заграв. Враз проснулись ведмежата, на барабанах стали вигравати. Дятел носом музику учув, й соло дятла утнув. Фиркнув в нірці їжачок, тай пішов плясати, разом з усіма – грати, вигравати. Під мелодію таку – білка вилізла з дупла, та з лисичкою рудою втяли гопака. Грізно тигр заричав і до нас усіх примчав. Розігралась лісова компанія - зазвучала трататаманія.

Острів Земля ( 7 – А клас )

1. Загадка.

Узимку біле, на весні – чорне, влітку – зелене, восени – стрижене. (поле)

2. Прислів’я.

За розрізненими словами складіть народне прислів’я.

Зима без снігу — літо без хліба.

3. Теоретичне запитання.

Назвіть п’ять прикметників, якими можна описати поле.

4. Танець «Веселі півники».

Острів Земля (7 – Б клас)

1. Загадка.

Чим більше з неї береш, тим більшою вона стає(яма).

2. Теоретичне запитання.

Назвіть материки планети Земля.

3. Прислів’я.

За розрізненими словами складіть народне прислів’я.

Грім гримить – хліб буде родить

4. Танець.

Танцювала риба з раком, а петрушка з пастернаком, а цибуля з часником, а дівчина з козаком.

Острів Земля (8 клас)

1. Загадка.

Ходить полем з краю в край – ріже чорний каравай (плуг).

2. Теоретичне запитання.

Назвіть частини світу планети Земля.

3. Прислів’я.

За розрізненими словами складіть народне прислів’я.

Вітер добрий при стозі, а злий при морозі

4. Танець.

Дівчина Весна.

Острів Повітря (5 клас)

1. Загадка.

Без рук без ніг – а хату відчиняє (вітер)

2. Прислів'я.

За розрізненими словами складіть народне прислів’я.

Майська роса краща вівса.

3. Теоретичне запитання.

Газоподібна оболонка планети Земля називається: (атмосфера).

4. Пантоміма .

Лесик грає на сопілці, а навкруг пасуться вівці.

Наче білі хмари в’ються – і під музику пасуться.

Острів Повітря (7 - А клас )

1. Загадка.

Крил не має, скрізь літає, та ще й куряву підіймає. (вітер)

2. Прислів’я.

За розрізненими словами складіть народне прислів’я.

Сонце блищить, а мороз тріщить

3. Теоретичне запитання.

Назвіть п’ять тварин, які вміють літати.

4. Пантоміма.

Показати, засобами пантоміми, різні види вітру(лагідний літній вітер, осінній холодний вітер з дощем, морський вітер, ураган).

Острів Повітря (7 – Б клас)

1. Загадка.

Стукотить, гуркотить, як сто коней біжить. (вітер)

2. Прислів’я.

За розрізненими словами складіть народне прислів’я.

Зимове сонце – як вдовине серце.

3. Теоретичне запитання.

Назвіть п’ять рослин, насіння, яких може літати.(тополя, клен, верба, кульбаба, ялина, сосна, осот)

4. Пантоміма.

Зобразити, засобами пантоміми, приліт птахів(журавлиний ключ).

Острів Повітря (8 клас)

1. Загадка.

2. Прислів’я.

За розрізненими словами складіть народне прислів’я.

Коли квітень з водою, то травень з травою

3. Теоретичне запитання.

Назвіть п’ять літальних апаратів, які створили люди.

4. Пантоміма. Показати, засобами пантоміми, вітряний млин.

Острів Вогонь ( 5 клас )

1. Загадка.

Що без леза і без зуба – розітне міцного дуба (блискавка).

2. Теоретичне запитання.

Яка зірка найближча до Землі?

3. Прислів’я.

За розрізненими словами складіть народне прислів’я.

Як вересніє, то дощик сіє.

4. Спортивне завдання.

Підтягування на перекладині(для хлопчиків), для дівчаток – згинання розгинання рук в упор(3 і 8)

Острів Вогонь (7 - А клас)

1. Загадка.

Летить стріла вогняна ніхто її не спійма. (блискавка)

2. Теоретичне запитання.

Покажіть яким чином первісні люди добували вогонь.

3. Прислів’я.

За розрізненими словами складіть народне прислів’я.

Блискавка блисне - й камінь трісне.

4. Спортивне завдання.

Піднімання колін до перекладини(5 разів)

Острів Вогонь (7 - Б клас)

1. Загадка.

Всі його люблять, всі його чекають, а хто подивиться, кожен скривиться.(сонце)

2. Прислів’я.

За розрізненими словами складіть народне прислів’я.

На чорній землі білий хліб родить.

3. Теоретичне запитання.

Назвіть п’ять речовин, які при спалюванні дають тепло.

4. Спортивне завдання.

Пройтись по рукоходу(На швидкість)

Острів Вогонь (8 клас)

1. Загадка.

Всі милуються дугою, що схилилась над водою. Посилає кольори, для землі вона з гори.

2. Прислів’я.

За розрізненими словами складіть народне прислів’я.

Сніг, завірюха, бо вже зима коло вуха

3. Теоретичне запитання:

Хто за легендою приніс вогонь на землю людям. (Прометей)

4. Спортивне завдання.

Лазання по канату.

Острів Вода (5 клас)

1. Загадка.

Мене просять і чекають, а прийду усі тікають(дощ).

2. Прислів’я.

За розрізненими словами складіть народне прислів’я.

Восени ложка води, а цебер грязі

3. Теоретичне запитання.

Що таке гідросфера?

4. Інсценізація казки «Золота рибка».

Острів Вода (7 - А клас)

1. Загадка.

На дворі горою, а в хаті водою (сніг).

2. Теоретичне запитання.

Назвіть фізичні стани у яких в природі зустрічається вода(твердий, рідкий, газоподібний(пар).

3. Прислів’я.

За розрізненими словами складіть народне прислів’я.

Глибока вода не каламутиться.

4. Інсценізація казки «Івасик-телесик».

Острів Вода (7 - Б клас)

1. Загадка. У воді росте кохається, кинь у воду – злякається(сіль).

2. Теоретичне запитання.

Назвіть п’ять видів риб, які живуть у морі.

3. Прислів’я.

За розрізненими словами складіть народне прислів’я.

На вітер надіятися – без мелива бути

4. Інсценізація казки. «Коза-дереза»

Острів Вода (8 клас).

1. Загадка.

Його не мили, а він блищить, його не смажили, а він хрустить.(сніг)

2. Теоретичне запитання.

Назвіть п’ять річок України?(Дніпро, Десна, Прип’ять, Південний Буг, Тетерів)

3. Прислів’я.

За розрізненими словами складіть народне прислів’я.

Як сіно косять, то дощів не просять.

4. Інсценізація казки «Лебідь, рак, щука».

Раз, якось – Лебідь, Рак та Щука везти, з вагою віз, взялись.

І в нього троє всі, мерщій, впряглись.

Щосили смикають – та ба, немає ходу.

Воно, здавалось би, і не такий тягар.

Та Лебідь рветься аж до хмар, Рак сунеться назад, а Щука тягне в воду.

Хто винен серед них, хто ні – судить не нам,

А тільки віз, і досі там.

Додаток №2 Анкетування у восьмому класі.

1. Що таке радість?

2. Чи багато навколо тебе радості?

3. Що треба робити, щоб бути радісним?

4. Чи часто ти буваєш щасливим?

5. Що потрібно робити, щоб бути щасливим?

Аналіз результатів анкетування.

Опитування проводилось у восьмому класі тому що:

- Це найстарші учні, які беруть участь в проекті;

- Клас складають учні зі значними вадами слуху(переважно). Саме діти цієї категорії є найбільш яскравими носіями специфічних рис розвитку моральної сфери особистості людей з вадами слуху.

Варіанти відповідей на перше запитання абсолютно підтвердило закономірність – не сформованість у дітей з вадами слуху абстрактних понять, направленість на конкретні поняття( радість – це футбол, теніс, люблю, здоров'я, гуляти купатися)

Двоє дітей вважають, що радості навкруг мало, шестеро вважають інакше – радості багато, що може бути витлумачено як результат достатнього обсягу занять улюбленими справами.

Гірше із конкретними діями спрямованими на досягнення стану радості. Лише за допомоги вихователя, дітям вдалось сформулювати речення на кшталт: дивитись телевізор, розповідати новини, займатись власним здоров'ям.

* – помічено, що дітям із вадами слуху, властива деяка особливість розвитку психічних процесів, яка виражається у подовженні підліткового віку. Тому автори вважають за можливим звести у цьому занятті дітей двох вікових груп – 5-х і 7-8 класів. Крім того, у проекті, важливою рисою є стосунки типу «однокласник – однокласник», що лишній раз підкреслює правильність об’єднання в одному занятті різних за віком дітей.

Кiлькiсть переглядiв: 904

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.