Заняття з розвитку слухового сприймання та формування вимови з елементами розвитку емоційного інтелекту

Прогонова Лариса Антонівна, вчитель слухово-мовної роботи Березівської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ст. для дітей зі зниженим слухом.

Тема: Звуки [К], [М]. Тема: «Свійські тварини і їхні діти»

Мета:

1. Вироблення уміння правильної вимови звуків [К], [М] в словах і реченнях.

2. Тренування в слуховому сприйманні і розрізненні немовних звуків по темі «Свійські тварини і їхні діти».

3. Розвиток сенсорного сприймання та емоційного інтелекту.

4. Формування навичок емпатійного співчуття та співпереживання.

5. Розвиток пізнавальної активності та інтересу.

6. Активізація вчинкового потенціалу та конгруентності.

7. Виховання бажання спілкуватися словесною мовою, прививати любов до тварин.

Обладнання: мовні картки, комп’ютерна технологія «Світ звуків», казкові герої, природний матеріал для проективного малювання, м’яка іграшка Курча.

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. Організаційний момент

Привітання з дитиною: «Привітайся. Одягни слуховий апарат. Як ти чуєш? Сьогодні в нас буде незвичайне заняття, будь уважним та активним і зможеш побачити і почути багато цікавого і дивовижного»

Дихально-голосова вправа з елементами психогімнастики («Теплинки»)

-Оленко, поглянь у віконечко. Що ти бачиш? (Хмаринки). Давай спіймаємо з тобою одну хмаринку, уяви, що вона у тебе в руці: така тепла-тепла, легка. Не хмаринка, а просто-таки «теплинка». Вона вже зігріла тебе, і їй вже час летіти далі. Давай підіймемо її вгору та ніжно на неї подмухаємо, скажемо «Лети, теплинко!». Ось вона й полетіла разом з іншими хмаринками. З’явилося сонечко, настав весняний ранок. Звірі і звірятка вже прокинулися.

Психогімнастика «Доброго ранку» з елементами пальчикової дрібної моторики.

- Оленко! Уяви собі, що ти зайчик. Як прокидатимешся вранці? Як протираєш заспані очки (потирання очей), як розправляєш вушка (поглажування), як розминаєш лапки? Давай порозминаємо пальчики як справжній лісовий зайчик (постукування пальчиками по столі, як барабан).

- Уяви собі, твою улюблену тваринку. Як би ти прокидалася цього разу?

Дихально-голосові вправи.

- Оленко, а як прокидається синичка? Так, вона співає. А давай ми теж поспіваємо. Послухай, як співаю я, а потім повтори за мною.

Довго-коротко, голосно-тихо.

а_____________________аАаАа

о_____________________оОоО

у_____________________уУуУ

Комп’ютерні вправи. Програма «Світ звуків». Вправа «Наявність голосу».

Артикуляційні вправи «Веселий язичок».

Казочка

Жив Язичок у своєму будиночку. Прокинувся, роздивився.

виглянув за ворота на вулицю (язик висувається з відкритого рота).

Потім подивився вниз, чи немає калюж на землі (кінчик язика опускається вниз).

Сподобалося Язичкові на вулиці і захотів він погуляти (кінчик язика повертається вліво, вправо, вгору, вниз)

Втомився Язичок і вирішив поїсти, щоб сили стало більше. Почав він пити молоко, як кішка (рухи Язичком)

Наївся Язичок, а губи вимастив молоком.

Облизав губи, спочатку верхню, а потім нижню.

А тепер почистив зубки (облизування зубів під губами)

Зробив усе Язичок і знову вирішив погуляти. Пострибав Язик як коник (рухи язичком)

Побачив гойдалку і став гойдатися (піднімання і опускання лопатоподібного язика до верхньої і нижньої губи при відкритому роті)

Втомився Язичок і пішов у свій будиночок спати. Закрив ворота (язик розпластати у роті і зімкнути губи).

ІІ. Формування вимови. Постановка звуків [К], [М].

1. Казка «Курочка Ряба та маленьке Курча»

Я розкажу тобі казочку. Жили-були дід та баба, була в них курочка Ряба. Знесла курочка яєчко. Воно чарівне. Оленко, покрути його на долоні (дитина крутить). Ось і завдання від курочки:

1. Будемо працювати над профілем [К].

а) Покажи зуби, губи, язик.

Губи розімкнені, зуби розімкнені, голосу немає (голосі зв’язки не вібрують). Язик піднятий до піднебіння. Молодець!

б) Робота з комп’ютером «Село».

Читання складів. Якщо дитина вірно вимовляє звук, то чоловік обриває яблука і кладе в кошик. Якщо вимовляє невірно, то яблуко лишається на гілці.

в) назви малюнки

/Files/images/2капл.gif

/Files/images/6амт.gif/Files/images/4аі.gif/Files/images/3укап.gif

Ка ко ку ки ке кі

г) Склади і вимов речення.

/Files/images/итмсть.jpg/Files/images/аппп.jpg

/Files/images/чимчяс.jpg

Повтори.

Молодець, Оленко! Що ж сталося далі? Бігла мишка, хвостиком махнула, яєчко розбилося. Плаче дід, плаче баба. І раптом чути: «Пі-пі-пі». Ой, як здивувалися дідусь з бабусею! З яєчка вискочило маленьке пухнасте курча, веселе та кмітливе. Воно ще нічого не знає і не вміє! Оленко, Курчатко хоче навчатися разом з тобою вимовляти звуки.

2. Автоматизація звука [М].

а) читання складів, слів

ма ам

мо ом

му ум

ми им

Мама, мило, лампа, гаманець

Повтори, як я.

б)Гра «Розсипанка».

Мишка-шкряботушка – велика пустівниця, вона розділила слова та змішала їх.

Мо мас ми

ва ло ша

в) Відгадування загадок.

Маленька, сіренька, а хвостик як шило.

Підсумок: молодець! Ти гарно працювала, вимовляла звуки.

ІІІ. Слухове сприймання.

1.Цільова установка: «Як ти чуєш? Будемо слухати, вірно говорити»

- Оленко, Курча щойно народилося, і йому дуже хочеться познайомитися з новими друзями. Давай разом познайомимося.

Тема: Свійські тварини і їхні діти.

2. Мовний матеріал.

- Які ти знаєш свійські тварини? (відповіді дитини)

- Їжак – це свійська тварина? (відповіді дитини)

- Яка твоя улюблена тваринка? (відповіді дитини)

Слухання грамзапису «На свійському дворі».

- Кого ти почула? (відповіді дитини)

- Як говорить собака? (звуконаслідування)

- Хто це говорив з тобою? (відповіді дитини)

І т.д.

3. Встав пропущені букви:

Ко..рова

Св...ня

Ко..за

Крі..ль

С..бака

К..т

4. Оленко, Курчатко ще маленьке, йому цікавіше познайомитися з маленькими тваринками. Допоможи йому, Встав пропущені слова:

У корови …

/Files/images/міяпрвеа.jpg

У кози …

/Files/images/явк.jpg

У свині …

У коня …

У вівці …

У кроля …

Сприймання слів на слух (Дитина знімає слуховий апарат).

Лоша, свиня, кіт.

ІV. Підсумок заняття:

Оленко, Курча дуже вдячне тобі за допомогу і хоче залишитися з тобою. Що сподобалося вам на занятті? Що нового ви дізналися? Над якими звуками працювали? З ким познайомилися? До побачення, Оленко.

Використана література:

1. Гроза Е.П., Літвінова В.В. Буквар. Підручник спеціальної загальноосвітньої школи для дітей зі зниженим слухом. – У.: «Богдана», 2002. – 208 с.

2. Блінова Г.Й. «Подолання мовленнєвих вад дітей» І ч.

3. Шеремет М.К. Вимова. Підручник для підготовчого класу школи для дітей зі зниженим слухом. – К.: «Богдан», 2001, - 112 с.

4. Назарова Л.П. «Методика слуховой роботы в школе слабослышащих».

5. Савченко М.А. Вчимося говорити й читати. Проб. підручник для підготовчого та 1-го кл. шкіл для дітей з вадами слуху. – Київ; Ірпінь: ВТОР «Перун», 1997. – 200 с.: іл..

6. Методика реабілітації глухої дитини під керівництвом сурдопедагога: Четвертий рік навчання: Посібник / Кагал А.П., Кагал Т.О., Кагал Є.Т., Кагал О.Т. – К.: Логос, 2006. – 154 с.

Кiлькiсть переглядiв: 191

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.